1977 – שנת המכבייה ( חלק א )

בשנה זו קיבלנו תגבורת משמעותית מתוך עליה מדרום אפריקה ,הולנד, שבדיה, ברה"מ ומדינות אחרות.

הבולטים מבניהם היו אווה אונגליק, אשר יצגה את שבדיה במכביה ונשארה בארץ והייתה לאלופת ישראל במשך שנים בהמשך. מיכאל רפופורט "פיסםס" את המכבייה, אך מייד לאחריה הצטרף לנבחרת, היה אלוף ישראל בזוגות מעורבים, תקופה קצרה שימש כמאמן נבחרת ישראל ו-העיקר- הקים ומוביל במשך שנים רבות את הבדמינטון בירושלים.

ויקטור יוסים סיים את לימודיו בחיפה, התמקם בראשון לציון ומייד החל לפעול שם על מנת לפתח,למסד ולקדם את המועדון – אותו הוא מוביל עד היום.

הליגה מתרחבת

הפעילות גדלה וכך, כבר בשנה שנייה לקיומה, ליגה ישראלית התפצלה ל 2- ליגה לאומית וליגה ארצית. הלאומית הורכבה מ 4 הראשונות מי שנה הקודמת- אשדוד ו אשדוד א, פרדס-חנה ואשקלון. ראשון לציון וקראון-גבעתיים השלימו את השישייה. ניתן לקראו לקבוצת קראון-גבעתיים דאז קבוצת עולים- מייק רפופורט, ווארט בוטוליה-עולה מהולנד, אלחנן קרון ואריה סמולנסקי – מברה"ם. בצוותא עם חיה ואריה גרינשטיין הם זכו בבכורה בליגה הלאומית. אשדוד ירדה למקום השני, פרדס-חנה – לשלישי. אשקלון נשארה רביעית, כי הפעם היא הקדימה את אשדוד השנייה.

יש לציין שמועדון אשקלון יסד והוביל במשך שנים רבות דני דניאל (עדיין משחק בוותיקים ) אשר גידל גם בן ליער לשחקן מוכשר ואת בתו שירלי לאלופת ישראל.

לליגה הארצית נרשמו 9 קבוצות. הן חולקו לאזור הצפון – פרדס-חנה ב,פרדס-חנה נוער,חיפה, זיכרון יעקב וקריית חיים – ואזור הדרום – אשקלון ב, גבעתיים ב, נבחרת ישראל לנשים ואשדוד ב. כדי לפתח ולספק לאנשים הזדמנויות לשחק ולהתקדם אפשרנו אז דברים לא שגרתיים- כגון קבוצת נוער מפרדס-חנה ונבחרת נשים. עבור נוער זה היה מתן אפשרות "להשתפשף". הסיבה לנבחרת נשים, כקבוצה נפרדת, הייתה בכך, שרוב שחקניות הנבחרת התמקם בקראון-גבעתיים. בליגה הארצית באותם הימים לא הייתה חלוקה גנדרית וגם לא הגבלת גיל ולכן לא הייתה בעיה לשתף נשים, אשר שחקו על פי ניקוד של גברים.

ליגה הארצית הייתה לא פחות מעניינת. למשל מפגשים בין קבוצות בוגרים ונוער מפרדס-חנה הסתיימו פעמיים בתיקו 3:3, עם שוויון במערכות 14:14 ורק הפרש של 7 נקודות קטנות הכריעו לטובת הבוגרים.( היו אבות ובנים אלא מול אלה ). כך פרדס-חנה בוגרים זכתה בבכורה באזור הצפון, הנוער- במקום השני וזיכרון יעקב במקום השלישי. בדרום ניצחה אשדוד,כבעתיים במקום השני ו נבחרת נשים בשלישי.

content_p1_320קרבות באליפויות הארציות

באליפויות אשדוד ופרדס-חנה לא היו תהפוכות גדולות. בגילאי 12 ו14 הובילו פרדס-חנאים, לעומת זאת ידם של שחקני אשדוד הייתה על העליונה בגיל עד 18.

באליפות זו הופיע לראשונה ראובן מוזס. הוא תפס מקום 5-8, כמו חברו-יריבו הגדול בהמשך דרכם בנוער רמי שניידמן.

גם באליפות גברים אין הרבה חדש:

1. ויקטור יוסים

2. מיכאל שניידמן

3. פינחס אלישע– עוד עולה חדש מברה"מ

4. ניסים דוק

בזוגות

1. וויקטור יוסים, מיכאל שניידמן

2. יהודה בן שימול, יצחק סרויה

3. פינחס אלישע, עזרא

4. ניסים דוק, מישל זירי.

הפעם החגיגה האמתית הייתה בנשים – 17 משתתפות!

לראשונה השתתפה אווה אונגליק, אשר ניצחה בגמר את חיה גרינשטיין. פלומה רייכברט תפסה את המקום השלישי.

גם בזוגות נשים הייתה כמות מכובדת – 9 זוגות ! אווה וחיה משחקות ביחד ומנצחות. במקום השני מדינה אופיר ודבורה גפן – כן,כן דבורה, אשתו של גף. פלומה רייכברט וטובי קוויל במקום השלישי.

באליפות פרדס-חנה השתתפו 53 בנים ובנות מ 7 מועדונים.

בשנה זו לראשונה השתתפו בתחרות אמיר מוזס וגדי יגר. יריבות בינם על המגרש המשיכה במשך שנים מספר והמשחקים בין שני "האפרוחים" דאז ריתקו מסביבם את כל הנוכחים וחיממו את הלב.

בין הבנות הבכורה הוכרעה במשחק בין אחיות פנינה ועירית בן שושן מפרדס-חנה- שתיהן אלופות ישראל לעתיד,כאשר הפעם עירית עוד רוכשת כבוד לאחות הגדולה. במקום השלישי זוכה עליזה מוזס – היום עליסה אשת – אף היא אלופת ישראל העתידית ומנכ"לית האיגוד הנוכחית.

content_p1_323ב 1977 נערכה אליפות ישראל הראשונה באופן רשמי

כמות המשתתפים הייתה מאוד מכובדת והתחרות נערכה ב3 שלבים: תחרות פנימית במועדונים, בתי חצי גמר ובית הגמר- הכול בשיטת בתים, גם השלב הסופי. אין ספק שזו שיטת תחרות קשה עם הרבה משחקים, אך היא השיטה הצודקת ביותר. חוץ מזה, כולנו היינו רעבים לשחק.

בבית הגמר – הרביעה הראשונה – ויקטור יוסים ניצח בצורה חלקה. אני ניצחתי את יצחק סרויה והפסדתי לפינחס אלישע, אשר הפסיד ליצחק. ביחס מערכות בין שלשתינו יצאתי שני,יצחק – שלישי ופינחס הרביעי.

בזוגות גברים יצחק סרויה וניסים דוק החלו לשחק ביחד וכך נוצר זוג שנתן לי ולויקטור קרב בכול תחרות שנפגשנו וכך הייה עד לפרישתי ממאבקים על המקומות הראשונים. ויקטור ואני ניצחנו בגמר. במקום השלישי זכו פינחס אלישע ויהודה בן שימול.

גם נשים שיחקו בבתים. בית הגמר שלהן היה מורכב מ 6 שחקניות. חיה גרינשטיין נזקקה ל 3 מערכות רק במשחקה מול פלומה רייכברט, את יריבות האחרות היא ניצחה ב 2 מערכות. מקום שלישי תפסה אסתר אביחנה מאשדוד. פנינה בן שושן הייתה הרביעית.

בזוגות מעורבים – השתתפו 10 זוגות- אני שיחקתי עם עולה חדשה מדרום אפריקה דיאן לוי (אתייחס אליה בהמשך) ובגמר ניצחנו את פלומה רייכברט עם ויקטור יוסים. חיה גרינשטיין ופינחס אלישע זכו במקום השלישי לפני מדינה אופיר ויהודה בן שימול.

שנת 1977 תיזכר כשנה הראשונה שדגל ישראל הונף בין דגלי המשתתפים באליפות עולם

הוזמנו להשתתף-דווקא בשבדיה. לא היה לאגודה כסף לשגר משלחת, לא היו ספונסרים, אך גם כסף לא יכול לעמוד מול הרצון!

יוסף גפן, ויקטור יוסים ודוד זכריה מראשון לציון נסעו על חשבונם וחזרו עם חוויות. ויקטור ודוד שחקו, גף וויקטור השתתפו בסמינר מאמנים ( זאת, בעצם, הייתה התנסות הראשונה של ישראלים בסמינר מאמנים בינלאומי ).

ג'ף קשר הרבה קשרים בינלאומיים חשובים אשר תרמו בהמשך להתפתחות הענף.
בחלק הבא של שנת 77` נספר על ההשתתפות הראשונה במכבייה.

הקישור הבא מכיל את קבצי הכתבה בקובץ ZIP

השאר תגובה

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>